یکی از بهترین روش‌های درس خواندن و مطالعه

یکی از بهترین روش‌های درس خواندن و مطالعه

 یکی از بهترین روش‌های درس خواندن و مطالعه


مِتُد SQ3R هست.
این فن ۵ تا مرحله دارد که سریع سراغش می‌روم: 
@kimia_mahan

قدم اول: پیش مطالعه (survey) خُوب حالا این یعنی چی؟ تو این مرحله باید مبحث مورد نظرت را روزنامه‌وار بخوانی و رد بشوی. درواقع قرار نیست چیزی یاد بگیری. با این کار با موضوع و فضای اصلی درس آشنا می‌شوی و آمادگی ذهنی لازم را پیدا می‌کنید.
قدم دوم: سؤال کردن (questioning) وقتی قدم اول را اجرا کردی ذهنت یک بستر مناسب برای دانستن چیزهای جدید ایجاد کرده است. اینجاست که باید از آن مبحث سؤال طرح کنی و هر چیزی که در ذهنت ابهام ایجاد کرده را به شکل سؤال مطرح کنی و حین مطالعه اصلی یا سر کلاس دنبال جواب باشی. این کار باعث می‌شود تمرکز و دقتت در مطالعه اصلی دوچندان شود.
قدم سوم: مطالعه دقیق (read) در این مرحله با تمرکز بالا و با هدف یادگیری کامل، مبحث مورد نظر را مطالعه کن. متن کتاب و جزوه‌ها را بخوان و تمرینانش حل کن هم‌چنین در حین کار نکات مهم را یادداشت کن.
قدم چهارم: یادآوری (recall) اینجا باید مطالبی که در مرحله قبل خواندی را به زبان خودت و طوری که برایت قابل‌فهم باشد برای خودت یا یک دوست یا همکلاسی بازگو کنی و توضیح بدهی و خلاصه مطالبی که یادت است را در یک برگه بنویسی.
قدم پنجم: مرور (review) با اجرای این مرحله از فراموش‌شدن مطالبی که یاد گرفتی جلوگیری می‌شود مغز انسان یک قانونی دارد که می‌گوید: یا از اطلاعات استفاده کن یا دور بریزشان و به خاطر همین قانون این مرحله اهمیت زیادی دارد. مرور را باید آخر همان روز انجام بدهی و آخر هفته و آخر ماه تکرار کنی. این مرور می‌تواند شامل بازخوانی خلاصه‌نویسی‌ها یا اجرای آزمون و بررسی‌شان باشد.
تقریباً حدود ۲۵ سال قبل خانم دکتر فردوسی این متد را در تلویزیون به اسم پس ختام آموزش داده بودند.
پ: پیش‌خوانی
س: سؤال کردن
خ: خواندن دقیق
ت: تفکر
ا: از بر کردن (حفظ کردن مطالب)
م: مرور
روش مطالعه پس ختام در حدود سال 1990 و توسط یک روانشناس به اسم «فرانسیس رابینسون»(FrancisRobinson) اختراع و تدریس شد در زبان انگلیسی به آن PQ4R می‌گویند.



برای مطالب بیشتر می توانید دبیرستان ملت را در فضای مجازی دنبال نمایید.

دبیرستان ملت  برترین دبیرستان منطقه 3 تهران ، با برترین کادر دبیران ایران

دبیرستان ملت تنها دبیرستان دارای بیمه کیفیت آموزشی در ایران 

استرداد شهریه در صورت پذیرش و عدم پذیرش در امتحانات نهایی و کنکور سراسری

 

 

www.mellatsch.com

www.instagram.com/mellat_school2

www.telegram.me/mellat_school2

 



+