اهمیت تحلیل آزمون

اهمیت تحلیل آزمون

کنترل ارزیابی عملکرد در سال کنکور، از مهمترین و اساسی ترین اقدامات لازم برای کسب موفقیت است. در واقع، اگر حرکت شما مبتنی بر اصول صحیح و برنامه ریزی باشد، بخش عمدهای از موفقیت را کسب کرده اید؛ اما آنچه که بسیار مهمتر است، کنترل درستی برنامه و تطابق آن با هدف میباشد. اگر عملکردتان را کنترل نکنید، ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که عملکردتان در راستای هدفتان نبوده است. به همین دلیل است که میبایست عملکردتان را از نظر کمی و کیفی کنترل کنید.

کنترل کیفیت مطالعه، اهمیت و تأثیر بسیار زیادی در نتیجه کنکور دارد. به طور حتم، داوطلبانی را میشناسید که با وجود زحمات بسیاری که میکشند، نتیجه دلخواه خود را به دست نمی آورند و این دلیلی ندارد جز اینکه روش و کیفیت مطالعه، مطلوب نیست.

یادتان باشد آنچه که شما را به نتیجه دلخواه می رساند، تلاش در جهت صحیح است نه فقط تلاش. آنچه که لازمه موفقیت است، داشتن کمیت مطالعه مطلوب است. اما متعادل و مطلوب بودن میزان مطالعه و تست زدن به طور قطع کافی نیست، هر چند که لازم است. آنچه که مهم است، کنترل کیفیت مطالعه میباشد.

به طور قطع اولین سؤالی که به ذهن خطور میکند این است که کیفیت باید با چه ابزاری کنترل شود و در چه فواصلی این اتفاق بیفتد؟

الف) ابزار کنترل کیفیت: به طور حتم میدانید کیفیت را نمیتوان در لحظات مطالعه اندازه گرفت. البته احساس شما در مطالعه میتواند به طور تقریبی خوب یا بد باشد؛ اما اینکه آن را بتوانیم به طور دقیق ارزیابی کنیم و اندازه دقیقی برای آن تعیین کنیم، غیرممکن است.

متأسفانه بیشتر داوطلبان کنکور، زمانی که در یک کنکور آزمایشی شرکت میکنند، فقط به نتیجه آن فکر میکنند و در بسیاری از اوقات اگر نتیجه خوبی بگیرند، خوشحال و در غیر اینصورت ناامید میشوند. توجه صرف به جنبه سنجشی کنکور آزمایشی، به طور معمول سبب نتیجه گرفتن نامطلوب از کنکورهای آزمایشی و عدم بهره برداری صحیح از آن میشود.

کنکور آزمایشی یک مسابقه دوستانه است. تصور کنید شما به عنوان مربی یک تیم ورزشی، در یک مسابقه دوستانه شرکت کرده اید و در انتهای مسابقه، برنده یا بازنده شده اید. شما به طور قطع بدون توجه به نتیجه، در انتهای بازی باید آن را تحلیل کرده و تیم خود را اصلاح کنید. ناراحتی و ناامیدی و یا خوشحال شدن از برنده یا بازنده شدن در مسابقه دوستانه، به طور قطع تفکر حرفه ای نیست.آنچه مهم است، اصلاح روند حرکت می باشد. پس یادمان باشد شرکت در کنکور آزمایشی، برای این نیست که نتیجه خوبی بگیریم و امیدوار شویم بلکه مانند یک قطبنما حرکت ما را اصلاح میکند.

اگر در کنکور آزمایشی به نتیجه خود بنگریم، علاوه بر اینکه نباید ناامید شویم، باید خوشحال نیز بشویم چون باید بدانیم که این اتفاقات اگر در آزمون آزمایشی نیفتد، به طور قطع، در کنکور سراسری روی خواهد داد. پس اینکه جا و زمان به اندازه کافی داریم و میتوانیم روش اصلاح روند را نیز پیدا کنیم، میتواند بسیار امیدبخش و مثبت بوده و سبب شود بتوانیم اشکالات خود را در آزمونها برطرف کنیم تا تکرار نشود.

چگونگی تحلیل آزمون

1-بررسی تک تک سؤالات آزمون:

شما باید سؤالات هر درس را به صورت کامل بررسی کنید. سؤالاتی که اشتباه پاسخ داده یا پاسخ نداده اید را پیدا کنید. بانک سؤالات اشتباه و نزده که به طور قطع در انتهای سال تحصیلی تأثیر بسیار زیادی در روند شما خواهد داشت، مهمترین سؤالات یک آزمون است و همین سؤالات هستند که اگر آنها را خوب یاد بگیرید، سبب رشد اطلاعات شما خواهند شد.

2-مشخص کردن دقیق مبحث هر سؤالات

گام بعدی این است که مبحث هر سؤالات را مشخص کنید. برای نمونه، اگر در درس ادبیات نتوانسته اید به سؤالاتی پاسخ دهید، باید مشخص کنید که مبحث آن آرایه ها است، تاریخ ادبیات است یا ... در این مرحله هدف این است که با مشخص کردن دقیق موضوع، بتوانیم راه حل دقیقی نیز پیدا کنیم.

3-علت پاسخ ندادن یا اشتباه پاسخ دادن

اینکه شما به چه دلیلی سؤالاتی را اشتباه پاسخ داده اید، به طور قطع مهمترین موضوع است؛ چرا که تنها پیداکردن علت یک اشتباه است که میتواند سبب شود راه حل مناسبی را برای آن پیدا کنیم. در واقع، حل یک مسأله تنها در صورتی امکانپذیر است که صورت مسأله مشخص باشد.

علت اینکه شما در آزمونی نمیتوانید به سؤالی پاسخ دهید، یکی از موارد زیر است:

● نداشتن معلومات: که میتواند به دلیل ضعف علمی یا نرسیدن به سرفصل آزمون موردنظر باشد.

● عدم تسلط: در حالی که مطلب را یاد گرفته بودیم، ولی در جلسهی امتحان به دلیل عدم تسلط به آن پاسخ ندادهایم.

● بی توجهی در خواندن: در بعضی موارد، در هنگام خواندن، به برخی از موضوعات بی توجهی میکنیم.

● بی دقتی: که به طور معمول در ساده ترین موضوعات (با وجود داشتن اطلاعات بالا) رخ میدهد.

● کمبود وقت

4-گرفتن یک تصمیم راهبردی در مورد هر درس (یا هر سؤالات) متناسب با علت:

این مرحله، مهمترین مرحله است چرا که شما باید متناسب با علتی که سؤالات را پاسخ نداده اید یا اشتباه پاسخ داده اید، برای آنها راهحل پیدا کنید.

مطمئن باشید اگر پس از هر آزمون آزمایشی مراحل فوق را با جدیت و دقت انجام دهید ، پیشرفت خود را طی چند آزمون خواهید دید .


+