درس خواندن در خانه بهتر است یا کتابخانه

درس خواندن در خانه بهتر است یا کتابخانه

داوطلبان کنکور سراسری برای مطالعه نیاز به محلی آرام و کم تنش دارند. بنابراین بعضی داوطلبان برای مطالعه به علت شلوغ بودن منزل و یا موارد دیگر به کتابخانه مراجعه می کنند. می خواهیم در این مقاله به بررسی فواید و ویژگی های مطالعه در هرکدام بپردازیم.
خانه مکانی است برای استراحت کردن، زندگی کردن و آسودن. معمولاً یک فرد و یا افرادی در این مکان زندگی می‌کنند و وسایل خود را در آن نگهداری می‌کنند. خانه معمولاً خصوصی‌ترین ملک یک فرد یا خانواده در اجتماع است که از امنیت و حریمی مشخص و ویژه برخوردار است. بر اساس این تعریف خانه محلی است که فرد در آن احساس امنیت و آرامش دارد. برخی داوطلبان تصور دارند که به علت این احساسات نمی توانند هنگام مطالعه جدی و متمرکز بود؛ درصورتی که این تصور غلط است و منشا درستی ندارد.
انتخاب محل مطالعه باید با آگاهی و دلایل منطقی باشد. فاکتور های انتخاب یک محیط مطالعه مناسب به شرح زیرند:
برای ایجاد محیطمطالعه ایده آل خود، با انتخاب یک محل مناسب شروع کنید. برخی از مکان هایی که شما ممکن است مفیدبدانید شامل اتاق خودتان،کتابخانه عمومی،کلاس های درس خالی باشند. اگر شما در انتخاب مشکل دارید، ممکن است مایل باشید که آنها را از لحاظ محیط مطالعه مورد بررسی قرار دهید.
زمانی که شما یک مکان را برای مطالعه انتخاب می کنید،باید در نظر بگیریدکه کدام محل برای شما راحتتر به نظر می رسد؟ آیا شما پشت میز،روی تخت خواب، و یا روی نیمکت راحت هستید؟ به خاطر داشته باشید که مکان های راحت مثل مبل و تخت ممکن است باعث خواب آلودگی در هنگام مطالعه شوند، پس خیلی راحت نباشید! البته نکته دیگری که در انتخاب راحتی محل مورد نظرباید در نظر گرفت؛ این است که شما در روز کنکور روی نیکمت های دسته دار آزمون خواهید داد، بنابراین بهتر است در این مدت باقی مانده به پشت میز نشینی عادت کرده باشید.
عامل دیگر در نظر گرفتن ساختار 'بسته' یا 'باز' است. که بیشتر به شما مجذوب یک میز در یک اتاق بزرگ و باز خواهید شد یا اتاق بسته ایکه به طور کامل مانع حواس پرتی شما خواهد بود؟ انتخاب محل مطالعه و توجه به این جزئیات یک گام حیاتی در ایجاد محیط مطلوب مطالعه شما می باشد.

جو یا اتمسفر
عواملی که نوع فضای مطالعه بهتری را برای شما فراهم می کننند عبارتند از :
سر و صدا
برخی داوطلبان محل های کاملا ساکت و آرام را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر موسیقی پس زمینه آرام و یاوجود نویز را مطلوب می دانند. اگر شما محل های ساکت و آرام را ترجیح می دهید،استفاده از گوش گیر به منظور کاهش سر و صدامی تواند مفید باشد، اما اگر نویز های محیط مطالعه بسیار زیادند و امکان تمرکز را کاملا از شما سلب می کنند، گزینه مناسب تر کتابخانه خواهد بود.
روشنایی
نور تند روشن اغلب ناخوشایند است، در حالی که نور ملایم محیط می تواند شما را بخواباند.
دما
از آنجایی که شما اغلب اوقات نمی توانید درجه حرارت اتاق را کنترل کنید، سعی کنید محلی با دمای نسبتا ثابت پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که دمای کمباعث احساس بد و حواس پرتی می شود، و دمای زیاد نیزباعث بی حالی و از دست دادن آب بدن می شود.
حواس پرتی ها
با وجود تلاش شما برای فراهم نمودن محیط ایده آل مطالعه،برای اطمینان داشتن از مناسب بودن محیط مطالعه، ممکن است نیاز به مقابله با برخی حواس پرتی ها باشد:
1. تذکر به اعضای خانواده برای کاهش سر و صدا هنگام مطالعه.
2. محیط مطالعه تان را منظم کنید.
3. حواس پرتی هایی مانند تلفن های همراه، فیس بوک،اسکایپ، و پیام های فوری که ممکن است شما را دچار وسوسه کندبه طور کلی کنار بگذارید.
4. سازگاری! هنگامی که شما در یک محیط مطالعه می کنید که برای شما مناسب است، از آن به طور منظم استفاده کنید تا موفقیت تحصیلیتان را تضمین کنید.
به صورت کلی گزینه اول و مناسب تر برای عمده دواطلبان منزل می باشد. ولی درصورتی که شرایطی مانند حواس پرتی، نور و دمای هوا در منزل مساعد نباشد؛ شما داوطلبان میتوانید از گزینه های مخلف دیگری مانند مساعد نمودن شرایط خانه و یا از کتابخانه های عمومی استفاده کنید.
با این حال هر داوطلب بسته به شرایط موجود با اصول ذکر شده در این مقاله میتواند به بهترین انتخاب ممکن دست یابد.

+