برنامه ریزی در دوران پاییز

برنامه ریزی در دوران پاییز

اصول اولیه

من در تابستان خوب درس نخواندم؟ می توانم برای کسب نتیجه مورد نظرم امیدوار باشم؟
بهتر است بدانید هنوز برای یک شروع محکم دیر نشده است و کار شما فقط کمی سخت تر شده است. اما اگر از همین زمان باقی مانده به خوبی استفاده نمایید می تواند به رشته مورد علاقه خود دست پیدا کنید. بدین منظور، در ابتدا لیست دروس باقی مانده از تابستان را یادداشت کنید تا درگیری ذهنی شما کمتر شود و بتوانید در زمان های جبرانی عقب ماندگی برنامه خود را جبران نمایید.
یادتان باشد، پاییز بهترین فرصت برای کسب عادات صحیح مطالعه و کسب موفقیت است. سعی کنید دلایل اهمال کاری و راهکار های رفع آن را پیدا کنید تا بتوانید به ساعت مطالعه دلخواه خود برسید. مهمترین مواردی که در پاییز باید به آن ها توجه نمایید تا در طول سال به مشکل نخورید به شرح زیر است:

1. مکان و شرایط مطالعه:

مكان و شرايط ذهني و فیزیکی مطالعه، از نكات مهم يك مطالعه مفيد و خوب است و در ميزان يادگيري، كارآمدي، مدت و طولاني شدن مطالعه تاثير بسزايي دارد. كارشناسان و روانشناسان معتقدند يكي از مشكلات داوطلبان براي مطالعه بي‌توجهي به شرايط و فضاي مطالعه است كه اغلب موجب خستگي و كاهش انگيزه مي‌شود.
بهترين زمان مطالعه براي انسان، هنگام آرامش و داشتن رضايت از شرایط است، زيرا داشتن دغدغه و نگراني در هنگام مطالعه، نتايج مطلوبي براي انسان به همراه نخواهد داشت. مشغول بودن فكر و ذهن و خستگي روح و جسم، توان فرد را كاهش مي‌دهد و در اين حالت، مطالعه جز اتلاف وقت و بي‌حاصلي سودي ندارد.
مکان مطالعه باید دارای شرایط زیر باشد:

• بدون هرگونه عوامل حواس پرتی باشد تا تمرکز شما در هنگام مطالعه از بین نرود.
• برای جلوگیری از خستگی چشم مکان مطالعه از نور کافی برخوردار باشد.
• هوای مکان مطالعه شما مطبوع باشد،نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد.
• محیط اطراف شما تمیز و مرتب باشد.
• در محیطی آرام و بدون سرو صدا مطالعه کنید (توجه داشته باشید که هیچ گاه به سکوت مطلق عادت نکنید زیرا ممکن است در حوزه کنکور سراسری شما مقدار کمی صدا نگذارد به تمرکز مورد نظر خود برسید.)
• بهتر است مکان مطالعه شما ثابت باشد.

همچنین از همین امروز یاد بگیرید پشت میز بنشینید و درس بخوانید و عادت های غلط از جمله راه رفتن،بلند خواندن،دراز کشیدن و... را ترک کنید. همچنین توجه داشته باشید که پیش از مطالعه تمامی وسایل مورد نیاز خود را فراهم کنید که در زمان مطالعه خللی به درس خواندن شما وارد نشود.

2. رعایت واحدهای مطالعه:

از همین امروز واحدهای مطالعاتی خود را رعایت کنید و در برنامه خود به ازای هر 75 دقیقه 15 دقیقه استراحت و به ازای هر 90 دقیقه 30 دقیقه استراحت را قرار دهید. طرز فکر غلطی است که چند ساعت بدون استراحت درس بخوانید، زیرا در این صورت بازیابی مطالب خوانده شده بسیار سخت شده و کیفیت مطالعه شما پایین خواهد آمد. همواره به یاد داشته باشید برای دروس خواندنی باید حجم بیشتری از واحد مطالعه خود را به مطالعه کردن دروس بپردازید و برای دروس تمرینی بیشتر حجم واحد مطالعه را به زدن تست اختصاص دهید.

3. درس هرروز همان روز:

یکی از مهم ترین اصول یادگیری ،خواندن درس هر روز در همان روز است. تحقیقات نشان داده است اگر درسی را که امروز فراگرفته اید مطالعه نکنید روز بعد 70% مطالب از یاد شما خواهد رفت. بهترین زمان از روز اولی است که به مدرسه رفته اید اما اگر این کار را انجام نمی دادید هنوز دیر نشده و فقط مقداری کار شما برای هفته های اول سخت است . اگر حس میکنید تکالیف شما اجازه این کار را نمی دهد،یک یا دو.هفته به صورت پرفشار آخر هفته خود را به انجام تکالیف در طول هفته اختصاص دهید تا برنامه شما برای درس روز خواندن منظم شود.

4. انتخاب یک آزمون مناسب:

از مسائل مهم برای موفقیت در آزمون سراسری، شرکت در یک آزمون استاندارد است. آزمونی را با بودجه بندی مناسب، فاصله زمانی مناسب ، سطح سوالات بالا و جامعه آماری بالا انتخاب کنید.

5. خلاصه نویسی و مرور:

برای تثبیت مطالبی که مطالعه کرده اید و به ذهن سپردن آن ها به صورت صحیح ، رعایت اصل خلاصه نویسی و مرور الزامی است . یکی از علل موفقیت رتبه های برتر داشتن خلاصه نویسی های مناسب و مرور آن ها در بازه های زمانی مرور بوده است. از همین امروز شروع به نوشتن خلاصه نویسی کنید و در زمان های جبرانی، خلاصه های باقی مانده را انجام دهید. به محض اتمام خلاصه نویسی یک فصل بازه های مرور، (یک روز بعد، یک هفته بعد ، یک ماه بعد، سه ماه بعد و شش ماه بعد) را برای آن فصل در تقویم مرور خود یادداشت کنید. به یاد داشته باشید مرور منظم سبب می شود نکاتی که فراموش می شوند سریعا بازیابی کنید و در آزمون سراسری بازیابی اطلاعات سریع تری داشته باشید.

6. انتخاب کتاب کمک درسی مناسب:

معرفی یک کتاب به صورت کلی کار صحیحی نمی باشد، شما باید متناسب با سطح خود در هر درس کتاب کمک درسی مناسب را انتخاب کنید. برای مثال اگر شما در یک درس ضعیف هستید و از کتاب کمک درسی با مطالب دشوار استفاده کنید، انگیزه شما برای مطالعه آن درس از بین میرود و پیشرفت نخواهید داشت. یا اگر در یک درس قوی هستید و از کتاب کمک درسی سطح ساده استفاده کنید باز هم انگیزه لازم برای پیشرفت و موفقیت را از دست خواهید داد.

7. تست های آموزشی:

از مهم ترین عوامل تثبیت آموخته های شما تست های آموزشی می باشد. بلافاصله پس از مطالعه دروس شروع به انجام تست های آموزشی کنید. این باور غلط که باید تست های آموزشی را چند روز پس از مطالعه انجام داد را حذف نمایید زیرا در این حالت مطالبی زیادی را فراموش خواهید کرد. تعداد کل تست های آموزشی خود را در طول هفته به 1000 عدد برسانید تا بتوانید تسلط خوبی روی سوالات آزمون سراسری پیدا کنید.
در این دوره می توانید خشت اول بنای موفقیت خود را به درستی قرار دهید، به یاد داشته باشید موفقیت به پشتکار نیاز دارد. هنوز راه زیادی در پیش دارید و با انجام دقیق اصول برنامه ریزی می توانید به هدف خود در آزمون سراسری دست پیدا کنید.

+