شرایط محیطی مطالعه

شرایط محیطی مطالعه

از ویژگی های مطالعه مفید به ویژه در ایام کنکور مطالعه ای است که با تمرکز کافی صورت بگیرد که عوامل ذهنی ومحیطی مختلفی برای ایجاد این تمرکز لازم است که ابتدا لازم است معنای تمرکز وعدم تمرکز یا همان حواس پرتی را بدانیم . در اصل تمرکز یعنی اختصاص دادن کامل فضای ذهن به یک موضوع خاص وحواس پرتی نیز چیزی نیست جز تمایل ذاتی ذهن به درگیری وفعالیت .
ذهن ما همواره می خواهد در گیر ومشغول باشد بنابراین ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که ذهن فرصت پرداختن به حاشیه را نداشته باشد .
عوامل مختلفی در ایجاد این تمرکز نقش دارد که از جمله آن وشاید مهم ترین آن که به راحتی قابل دستیابی است شرایط محیطی مطالعه می باشد .این که فقط مطلبی را مطالعه کنیم ویاد بگیریم که چگونه آن را بخوانیم مهم نیست بلکه این موضوع که در چه شرایطی باید به مطالعه بپردازیم هم موضوع اساسی است که در ادامه به ان می پردازیم :
1-در یک محیط آرام شروع به مطالعه کنیم البته نه به این معنا که حتی صدای کوچکی هم در محیط نباشد زیرا هدف تطبیق شرایط با روز آزمون سراسری است پس اندک سر وصدایی که موجب آزار وحواس پرتی نشود مانعی ندارد امادر محیط هایی مثل پارک و گردشگاه ها مطالعه نباید صورت بگیرد زیرا علاوه بر سر وصدای زیادی جنبه تفریح وسرگرمی دارد .
2- خود را ملزم به نشستن پشت میز وصندلی کنیم همان طور که در قسمت قبل هم ذکر شد هدف تطبیق شرایط اکنونی با روز آزمون سراسری است زیرا در روز کنکور ملزم به نشستن 4 ساعت پشت میز وصندلی هستیم پس هم اکنون باید خودرا اماده کنیم . هم چنین از مطالعه در روی تخت یا مکانهایی موجب احساس خواب الودگی می شود جدا خودداری کنید .
3- بهتر است مکان مطالعه ثابت باشد یعنی برای مطالعه هر واحد به قسمت های مختلف خانه نقل مکان نکنیم در اصل بهترین مکان برای مطالعه کتابخانه است .
4- در محیط های نا منظم وشلوغ مطالعه نکنیم اتاق وروی میز تحریرمان باید منظم ومرتب باشد تا از آشفتگی ذهنی ما جلوگیری کند .کتاب ها و منابع اضافی را به انباری منتقل کنید حجم زیاد کتاب تست های نزده موجب استرس می شود .
5- در محیط هایی که وسایل سرگرم کننده وتزییی وجود دارد مطالعه نکنید زیرا ذهن ما موضوع جدید وجالبی برای تفکر به آن پیدا می کندو دیگر مطالعه ما متمرکز و مفید نخواهد بود از جمله این عوامل حواس پرتی می توان به موبایل ،کامپیوتر، تلفن، عروسک ،قاب های تزیینی اشاره کرد
6-محیط مطالعه باید دارای نور مناسب باشد از مطالعه در محیط هایی که نور کم یا نورزیاد دارد به شدت خودداری کنید حتی در صورت استفاده از چراغ مطالعه باید آن را طوری قرار دهیم که نور به شکل مایل بتابد ومستقیم به جزوات وکتاب های درسی نباشد .رنگ نور محیط مطالعه یا چراغ مطالعه قرمز نباشد استفاده از مخلوط نور زرد یا سفید بهترین گزینه است .
7- محل مطالعه باید دارای دمای مناسب باشد در محیط هایی که بیش از اندازه سرد یا بیش از اندازه گرم است مطالعه نشود زیرا موجب احساس کسالت وخواب الودگی می شود .دمای مناسب برایاتاق 18تا 20 درجه سانتیگراد است .
8- محل مطالعه باید دارای اکسیژن کافی باشد .استفاده از رایحه های معطر مثل قرار دادن چند برگ نعناع در محیط مطالعه بسیار موثر است. محیط هایی که پنجره ای رو به هوای آزاد دارد به خصوص در روز های افتابی را از دست ندهید.
9- رعایت فاصله مناسب چشم تا کتاب باید 40- 20 سانتی متر باشد که از مچ دست تا ارنج است که با قرار دادن دست زیر چانه مشخص می شود
10-بر در ودیواراتاق برگه هایی حاوی نکات وفرمول ها یا جملات انگیزشی ویا اهداف بلند مدت وکوتاه مدت خود را نصب کنید .
11-میز مطالعه خود را شرطی کنید از آن فقط برای مطالعه استفاده کنید از استفاده ان به عنوان میز غذا خوری ، محل فکرکردن به رویاها بپرهیزید.
ودر اخر می توان به طورکلی اشاره کرد که از میان عوامل ذکر شده دمای اتاق، نور کافی ومناسب میز وصندلی مناسب از لحاظ ارتفاع ، بازبودن پنجره برای گردش هوا وایجاد سروصداهای عادی محیطی ومحیط منظم مطالعه از جمله مهم ترین عوامل محیطی صحیح مطالعه است .

+